de opdracht

Ries organiseert proeverijen op het gebied van wijnen, speciaalbieren, gin-tonics en whisky’s voor ieder budget op een locatie naar keuze. Dit is begonnen als hobby naast zijn werkzaamheden in de Nijmeegse horeca, maar is ondertussen steeds groter en groter geworden door mond-tot-mond reclame. Veel potentiele klanten vroegen naar zijn kaartje, maar keer op keer moest hij zeggen dat hij die niet had. Ries heeft toen mijn hulp ingeschakeld.

de merkidentiteit

Samen met Ries heb ik eerst gekeken naar de merkidentiteit voor zijn proeverijen-service. We hebben onze hersenen laten kraken over wat nou de beste merknaam zou zijn voor een organisatie die op een persoonlijke en informele wijze een proeverij organiseert. Wat de proeverijen van Ries namelijk uniek maakt is dat er geen sprake is van decadent vertoon, elitair gedrag of lastig taalgebruik. De chique naam of uitstraling die je verwacht bij een sommelier of whisky-connaisseur zou de plank gigantisch misslaan.

Via wat zijsporen zijn we uiteindelijk op de naam Tastebuddy uitgekomen; een woordspeling op de Engelse woorden taste bud (smaakpapil) en buddy (vriend). Toepasselijk, aangezien je proeft met je smaakpapillen, en een proeverij het beste met een stel vrienden kan doen. Ook kan Ries zichzelf als leider van de proeverij de tastebuddy noemen. Tijdens een proeverij draait het om een gezellig samen zijn waarbij men óók nog wat leert over dranken. De naam tastebuddy klinkt en voelt dan passender dan overige titels in de dranken-business.

Het beeldmerk met de vier proefglazen is tot stand gekomen vanuit de vier soorten proeverijen die Ries over het algemeen organiseert; bier, wijn, gin-tonic en whisky. Iedere dranksoort heeft zijn eigen herkenbare glas waarin het het beste geproefd kan worden. Van links naar rechts ziet u een fluitje voor (speciaal)bier, een wijnglas, een cocktail coupe voor gin-tonics en een speciaal proefglas voor whisky’s. Een simpele lijntekening voldoet om het glas te herkennen en vormt een interessant beeldmerk zonder te veel afleiding te veroorzaken.

het visitekaartje

Het visitekaartje is een gevouwen, dubbelzijdig gedrukt kaartje op creditcard formaat. Om het kaartje aan de voor en achterkant niet helemaal vol te zetten met informatie is ervoor gekozen voor een gevouwen variant. Zo blijft de buitenkant rustig, en kan men toch meer informatie over de proeverijen vinden wanneer het kaartje geopend wordt. De kaartjes kunnen op deze manier ook gebruikt worden om mee te geven na een proeverij in plaats van een flyer. Een visitekaartje blijft immers gemakkelijker in een portemonnee hangen en kan gemakkelijk worden uitgegeven.